Innovatie en technologie

  • Alles over de innovaties binnen Hof van Jacob.

Binnen Hof van Jacob gaan we meer gebruik maken van technologie dan binnen onze huidige locaties. We kiezen voor toepassingen die het welzijn van de bewoners ten goede en/of zorgen voor betere ondersteuning van onze medewerkers.

Nieuwe hulpmiddelen

Het afgelopen half jaar hebben we een aantal innovaties uitgeprobeerd binnen twee teams. De innovaties die van toegevoegde waarde bleken, zoals de HelpSoq en het Bidettoilet, zullen we in Hof van Jacob gaan gebruiken.

Pols-/halszender

Daarnaast maken we in Hof van Jacob gebruik van technologie waarbij elke bewoner een pols-/halszender krijgt die de deuren van het pand, de liften en de eigen woning ontgrendelt. Zo kan de bewoner zich vrij door het hele gebouw en buiten Hof van Jacob bewegen.

De pols-/halszender biedt ook de mogelijkheid om hulp te vragen door op de knop te drukken. Dit werkt alleen wanneer de bewoner zich binnen het gebouw of in de binnentuin bevindt.  

Voor bewoners waarvoor de maximale bewegingsvrijheid grote aantoonbare veiligheidsrisico’s met zich meebrengt kan de pols-/of halszender zo worden ingesteld dat niet alle deuren of liften opengaan. Zo kan ervoor gezorgd worden dat de ene bewoner op de afdeling of binnen het gebouw of in de beschermde binnentuin blijft terwijl de andere bewoner gewoon zijn maximale bewegingsvrijheid behoudt en de wijk in kan gaan. Het besluit om de bewegingsruimte van een bewoner in te perken wordt altijd met betrokkenheid van een arts en de familie van de bewoner gemaakt en vastgelegd in het cliëntdossier.

Slimme optische sensor

In overleg met de bewoner en/of zijn naasten kan ervoor gekozen worden om gebruik te maken van een slimme optische sensor (SOS) in het appartement. De sensor kan dan de bewegingen van de bewoner analyseren, bijvoorbeeld als deze ’s nachts uit bed gaat. Ook kan de sensor afwijkende geluiden opmerken. Als de sensor ongebruikelijke activiteit registreert of de bewoner roept om hulp, dan krijgen de zorgmedewerkers automatisch een melding zodat zij kunnen gaan kijken of de bewoner hulp nodig heeft. Zo hoeven medewerkers niet langer in de privésfeer van de bewoner te komen wanneer dit niet nodig is, bijvoorbeeld voor standaard nachtcontroles.

Veelgestelde vragen

Terug naar startpagina? Klik op deze button:

Scroll naar boven